Sunday, February 23, 2020

TEMPAT MAKAN BEST DI PORT DICKSON


Sudah menjadi kelaziman kita sebagai pelancong kalau bercuti di mana mana tempat yang menarik di Malaysia sudah tentu kita ingin mencuba makanan tempatan yang popular atau membawa keluarga bersantapan bersama kan? Port Dickson menjadi lokasi percutian popular di Negeri Sembilan di mana ianya mempunyai banyak tempat makan menarik untuk diterjah bagi sarapan pagi, tengah hari atau malam. Untuk memudahkan anda terjah kami senaraikan beberapa tempat makan menarik di PD seperti di bawah :



PD Famous Coconut Shake Power

Sekiranya anda bercuti di PD secara bajet dan mencari tempat lunch yang murah tetapi sedap ini adalah destinasinya. Destinasi ini dipilih sebagai salah satu tempat makan menarik di PD kerana kesedapan menu menu santai yang ada di sini sangat ideal untuk pelancong tempatan menjamu selera. Konsep kedai terbuka dan self service ini menawarkan pelbagai menu untuk minum petang atau pun makan tengah hari.
Selain pelbagai pilihan menu cendol yang ada seperti cendol kacang merah, cendol durian, cendol pulut dan cendol jagung, destinasinya ini juga ada menyediakan makanan berat yang tidak kurang sedapnya seperti black pepper lamb grill, kerang rebus, rojak, laksa, nasi kambing bakar dan macam macam lagi. Satu kedai makan menarik di PD yang boleh dilabelkan one stop centre untuk anda mencuba menu menu makanan santai popular orang malaysia.


Asam Pedas Kasih Ibu


Anda mencari satu destinasi untuk makan tengah hari dengan pilihan menu makanan orang nogori yang banyak? Apa kata ke Restoran Asam Pedas Kasih Ibu. Terdapat bermacam macam pilihan lauk pauk orang setempat di sini seperti masak salai, asam pedas negeri, masak lemak cili api, ikan bakar dan sebagainya.
Kedai makan ini sangat popular pada waktu tengah hari di kalangan orang tempatan dan pelancong. Maklumlah kalau nak cari makanan asli orang negeri sembilan di PD ini memang susah dan tidak banyak pilihan seperti di Seremban. Mujurlah ada Restoran Asam Pedas Kasih Ibu ini yang boleh anda terjah untuk merasai keunikan makanan di sini. Lokasinya juga amat strategik dan berdekatan dengan pantai paling popular di Port Dickson iaitu Pantai Teluk Kemang.


Cowboy Ayam Bakar Station Port Dickson


Sekiranya anda dalam situasi yang sangat lapar di PD pada waktu tengah hari anda boleh ke Cowboy Ayam Bakar Station Port Dickson. Sebaik sahaja anda sampai dan buka pintu kereta, aroma asap ayam bakar yang menusuk hidung pasti akan membuatkan sesiapa sahaja tidak tahan untuk mencuba makanan di sini.
Walaupun menunya simple sahaja iaitu nasi putih dengan ayam bakar serta sos lada hitam likatnya kedatangan anda ke sini untuk bersantapan pasti tidak akan mengecewakan perut anda. Lebih menarik kalau anda minum air kordial di sini menggunakan gelas yang sama, boleh top-up percuma. Jimat bukan?


Gerai Ayam Bakar Pasu Terlangkup


Seperti makna tersirat dan tersurat di dalam namanya, destinasi ini cukup popular di kalangan orang setempat untuk menjamu selera dengan ayam bakar yang dimasak di dalam pasu pasu bunga yang telah diubahsuai. Satu teknik masakan yang cukup unik dan pasti membuatkan anda tidak sabar untuk mencuba kelainannya. Lokasinya sangat mudah untuk anda datang dan terletak di kawasan tumpuan pelancong di
Teluk Kemang.
Mengikut pemilik gerai ini, teknik bakar dan salai ayam menggunakan pasu boleh mengelakkan ayam yang siap dimasak menjadi kering. Tidak hairanlah setiap gigitan ayam panggang ini sungguh juicy dan sangat enak sekali apabila dicicah dengan sos lada merahnya. Selain ayam bakar, terdapat juga menu nasi putih dan salai masak lemak cili api yang boleh anda cuba sendiri keenakannya.


Cendol Bakar Caw Teluk Kemang


Bercuti di tepi pantai sambil layan makanansantai waktu petang seperti cendol, barulah bercuti di Port Dickson namanya. menu makanan sebegini memang satu idea yang sangat bernas untuk anda terjah di waktu tengah hari yang panas untuk menghilangkan rasa dahaga. Pilihan cendol yang banyak variasi juga membuatkan pelancong sering makan petang di sini. Antara menu cendol yang adalah seperti cendol durian, cendol pulut, cendol tapai dan sebagainya.
Selain keenakan cendolnya, destinasi ini juga mempunyai kiosk makanan yang menyediakan pelbagai menu makanan santai lain sepertilaksa, keropok lekor, tauhu bakar, otak otak, rojak, pasemboq, cucur udang dan macam macam lagi.


Warung Salai Port Dickson


Masak salai dan Negeri Sembilan adalah dua unsur yang tidak dapat dipisahkan ibarat irama dan lagu. Sekiranya anda seorang yang food hunter yang suka mencuba makanan orang setempat, Warung Salai Port Dickson adalah satu destinasi paling ideal untuk anda mencuba makanan orang negeri. Lokasinya juga sangat strategik di kawasan tumpuan pelancong iaitu di Teluk Kemang, Batu 5 dan Batu 1 PD.





MHR Berger's Port Dickson


Bagi yang mencari tempat makan menarik untuk minum petang atau mungkin makan malam di PD salah satu destinasi yang disyorkan adalah MHR Berger's PD. Seperti nama kedainya destinasi ini menyajikan makanan yang lebih kepada selera barat dengan menu burger dan juga beberapa menu santai lain seperti roti john, oblong, aneka pasta dan macam macam lagi.
Walaupun menu makanannya mungkin biasa kita dengar tetapi destinasi ini mempunyai ramai penggemar tegarnya. Pilihan makanan di sini juga agak banyak dan ada juga sesetengahnya adalah menu melayu + western yang sudah tentu lebih mesra dengan selera orang melayu seperti nasi goreng chicken chop atau anda boleh oder MHR Talam yang merupakan kombinasi nasi goreng + ayam crispy + ayam bakar + sosej bakar. Menu sebegini memang menyeronokkan untuk dimakan secara berjemaah dengan rakan rakan dan ahli keluarga.

No comments:

Post a Comment

TEMPAT TEMPAT MENARIK UNTUK DILAWATI

Pusat Ikan Hiasan Teluk Kemang Ia adalah pusat pemuliharaan laut dan akuarium yang diuruskan oleh Jabatan Perikanan Malaysia. Terletak ...